פרוטאין העתיד : בחיפוש אחר מקורות חלבון בר קיימא חדשים

בשל אוכלוסיית העולם ההולכת וגדלה, גם הביקוש העולמי לחלבון גדל. ומכיוון שהמקור המסורתי מהחי לא נחשב כמקור בר קיימא, יש צורך דחוף במקורות חלבון בר קיימא חדשים. לכן צדדים שונים לאורך שרשרת הערך, כולל Puratos, חברו לפרויקט EIT Food FUTUREPROTEIN בכדי לנתח את אתגר החלבון מנקודות מבט שונות. מהם האתגרים, המחסומים והאילוצים העיקריים, ומהן ההזדמנויות?

עתיד החלבון

פרויקט FUTUREPROTEIN מתמקד בעתיד החלבון ובחלבון העתיד באירופה. הוא מפגיש בין בעלי העניין המרכזיים באירופה (מהאקדמיה, התעשייה, רשויות הבטיחות, קובעי המדיניות והצרכנים) כדי לדון באתגר החלבונים מנקודת מבט טכנולוגית, תזונתית, כלכלית, סביבתית, חקיקתית וחברתית.

הפרויקט נועד להעלות את המודעות ולהשיג קונצנזוס לאורך שרשרת הערך לגבי האתגרים, המחסומים והאילוצים העיקריים שעליהם המחקר על חלבונים חדשים יצטרך להתמודד - כמו גם זיהוי ברור של הזדמנויות המתעוררות לטובת השנים הבאות.

סקר צרכנים מגלה חוסר ידע אודות חלבונים אלטרנטיביים

כדי לגלות את עמדות הצרכנים וצריכתם של חלבונים, נערך סקר עם 1,500 צרכנים בספרד, דנמרק וגרמניה ובו נחקרה המודעות והצריכה של מזון עתיר חלבונים וגם מזון חדש עם חלבונים. בנוגע למקורות חלבונים חדשים - כגון עדשים, אפונה, מיקרו אצות, פטריות, קנבוס וחרקים - הצרכנים התבקשו לשתף לגבי נטיותיהם, צריכתם, נכונותם לנסות, המוטיבציה והמחסומים שלהם.

מסקנות הסקר נחשפו בכנס בו דנו נציגי חברות מזון, מרכזי מחקר ומומחי דיני מזון בצרכים והאתגרים העומדים בפני מדע, טכנולוגיה ותעשיית המזון האגרו. והנתונים מבהירים: עלינו לשפר את הידע על חלבונים חלופיים. לדוגמא, רק אחד מכל ארבעה אנשים בספרד יהיה מוכן להפחית את צריכת הבשר האדום שלו, ומעטים מאוד רואים בחרקים מקור חלבון טוב, בריא או בר קיימא; אפילו פחות (6% מהנשאלים) היו מוכנים לכלול אותם בתזונה. אולי לא מפתיע אבל משמעותי בהבנה של מקורות אופציונליים.

בהתבסס על תוצאות הסקר, נכתב מניפסט על הצרכים וההזדמנויות במחקר חלבונים ובשוק לשנים הקרובות. פעילויות נוספות להגברת הנטוורקינג ושיתוף הפעולה של כל בעלי העניין במחקר ופיתוח חלבונים יוצעו לשנים הבאות.

חשיבות הפרויקט הזה לפוראטוס

פוראטוס התחברה עם שלושה ארגונים נוספים: AZTI, Fraunhofer ו- Aarhus University. תרמנו לפרויקט במספר דרכים: הכנת הסקר והכוונת השאלות; רישום קריטריוני החשיבות במחקר ובשווקים; הקמת הסדנא והעברת מצגת בתכנית; ועזרה בניסוח המניפסט.

נושא החלבונים חשוב לפוראטוס מכיוון שהוא מתיישר עם גישות שונות שיש לנו מבחינת קיימות ובריאות ורווחה. כחלק מתוכנית החדשנות שלנו ב- FoodTech, הלמידה מפרויקט זה תועבר לפרויקטים והזדמנויות עתידיים, מכיוון שמקורות חלבון חדשים יאפשרו לנו להבדיל ולהביא פונקציונליות בהתאם לציפיות הלקוח והצרכן. 

רוצים לדעת עוד לגבי חידושים אחרים של פוראטוס ?

אנו שותפים למספר פרויקטים של EIT Food, כולל PROVE, VALOCAKE, PHENOLIVA ו- UnderPRESSURE.

 אודות אוכל EIT

EIT Food FUTUREPROTEIN הוא פרויקט הנתמך על ידי EIT Food *. EIT Food היא היוזמה המובילה באירופה בתחום חדשנות המזון, הפועלת להפוך את מערכת המזון לקיימת יותר, בריאה ואמינה יותר.

היוזמה מורכבת מקהילת חדשנות של שחקני מפתח בתעשייה ברחבי אירופה, המורכבת מיותר מ -90 ארגונים שותפים ולמעלה מ -50 סטארט-אפים מ -16 מדינות חברות באיחוד. זוהי אחת מקהילות הידע והחדשנות (KIC) שהוקמה על ידי המכון האירופי לחדשנות וטכנולוגיה (EIT), גוף איחוד אירופי עצמאי שהוקם בשנת 2008 במטרה לקדם חדשנות ויזמות ברחבי אירופה.

EIT Food שואפת לשתף פעולה הדוק עם צרכנים לפיתוח ידע ושירותים מבוססי טכנולוגיה חדשים שיספקו בסופו של דבר אורח חיים בריא ובר קיימא יותר לכל אזרחי אירופה.

תוכלו לעקוב אחרי EIT Food דרך www.eitfood.eu או דרך המדיה החברתית: טוויטר, פייסבוק, לינקדאין, יוטיוב או אינסטגרם

https://www.puratos.com/blog/futureprotein-in-search-of-new-sustainable-protein-sources